5. Concluzie practică.
Cristos in calitate de om a suferit si a fost
umilit, Credinţa creştină ne face părtaşi la suferinţa şi umilinţa sa, dar şi
la victoria sa asupra morţii prin înviere - în firea sa de Dumnezeu. Credem ca
vom primi o viaţă nouă după ce vom suferi şi vom învinge moartea ca discipoli
ai lui Iisus. Viaţa cea nouă va fi primită aşa cum am primit viaţa de la mama
noastră, făra să constientizăm când şi cum.
. Noi trebuie să acceptăm realitatea cum este
prezentată făra sa ne întrebăm dece, doar pe baza autorităţii lui Iisus. Dacă
suntem crestini trebuie să consideram ca
facem binele prin Iisus care există în noi si nu pentru a fi plăcut lui
Dumnezeu. Adică îl facem natural, prin firea noastră bună schimbată de Duhul Sfant. Creştinul are pe Iisus în el însuşi,
adică are Binele în el.
La această solutie trebuie să ajungem ca creştini,
aceasta trebuie să credem.
Unii se întreaba dece o ia Dumnezeu aşa cu încetul,
dece ne ia cu binişorul ? Creştinii cred însă că va fi o vreme când venirea
binelui va fi în forţă, atunci va fi o a doua venire a lui Iisus şi cine nu va
fi schimbat nu va mai avea timp să se schimbe.
Asta ce vrea să însemne? Apocalipsa 22:( 11,12,13,14.)
CARTEA III - CONDUITA CRESTINA
.1. Cele trei laturi ale moralităţii.
Moralitatea pare să se preocupe de trei lucruri. În
primul rând, de corectitudinea şi armonia dintre indivizi. In al doilea rând,
de ceea ce am putea numi punerea în rânduială sau armonizarea lucrurilor din
lăuntrul fiecărui individ. In al treile râns, de scopul general al vieţii umane,
luată în ansamblul ei? Pentru ce a fost creat omul? Pe ce traseu ar trebui să
meargă omenirea?Care este scopul vieţii ?
Şi eu când mă gândesc că sunt un individ cu moralitate
mă gândesc cărespect prima conditie, relaţiile cu ceilalţi oameni, pe a doua o
bag sub preş iar de a treia nici nu îmi
pun problema. Cine stie care este scopul
vietii noastre?
Lewis scrie aici despre morala ca ideal creştin,
scopul vieţii. Morala societăţii este corespunzătoare standardelor societatii, difera
de la o epoca la alta, de la o zonă geografică la alta, ale credinţei creştine
se considera ca sunt bunătatea şi corectitudinea, dar este ceva mai mult.
Cand nu ai stapîn ai alte standarde de moralitate,
dar când ai un stăpân aşa cum au creştinii, ei trebuie să îndeplinească
sarcinile ce le-au primit de la stăpân.
2. Virtuţile cardinale
Acestea sunt patru, Prudenţa, Cumpătarea, Justiţia
şi Curajul.
Celelalte trei care sunt teologice, Iubirea, speranţa
şi credinta vor face obiectul altui capitol.
In genneral fiecare iţi poate analiza aceste
virtuţi pe care mai mult sau mai putin, le avem fiecare...
3. Moralitatea Socială.
Iisus nu predică altă moralitate decât acea din Vechiu Testament : „ Sa nu faci altora ce
nu îţi place să ti se facă ţie... şi ... să faci ceea ce ai vrea să ţi se facă
ţie”
Acelasi lucru ce promitem în rugăciunea „Tatăl
nostru”
Cum realizăm aceasta cerinţă de morală... este clar
pentru fiecare...
4. Moralitate şi psihanaliză.
Aici Lewis analizează cazurile ce se supun
teoriilor medicale propriu zis in
comparaţie cu lipsa de moralitate propriu zis. Cazurile medicale se pot trata,
cu specialisti psihologi, cu doctori dar lipsa de moralitate se corectează prin
voinţă. Cand nu esti bolnav, moralitatea are alte valente. Trebuie însuşită.
Cazurile patologice nu sunt păcate ci o bolă.
Creştinii nu trebuie să judece pe alţii căci este greu să cunoşti realitatea.
5. Moralitatea sexuală.
Deşi multă vreme sexul a fost socotit ca legat de
pacatul cel mai mare, Lewis arată că nu este aşa. Sexul , sexualitatea în sine
trebuie controlată, corelată cu dragostea, cu îndatorirea de a face copii, dar
nu este un păcat şi depinde de regulile
sociale. Una este azi şi alta a fost pe timpuri, dar stăpânirea de sine şi
controlul sexualităţii nu depinde de vocabular sau de cum te imbraci. Acestea
crează impresii nu oglindesc interiorul fiinţei care este ceva intim si fiecare
stie dacă respectă standardele moralei creştine sau nu. Oricum, dupa morala
creştină sexualitatea nu cere sa fie înăbuşită ci controlată.
Castitatea creştină este o optiune.şi nu este
obligatorie. Este uneori o solutie, dar aleasă conştient.
6. Căsătoria creştină.
La fel legată de sexualitate, căsătoria creştină
cere exigenţe pe care dacă nu le aplici, poate e mai bine să nu te căsătoreşti,
Dar deşi pledează pentru exigente, Lewis nu aruncă cu pietre în cei care greşesc.
Consideră că pentru o functionabilitate corecta a
unei căsătorii, trebuie un singur cap şi acela Legea Naturii umane il defineşte
pe bărbat,
7. Iertarea
Dacă să nu faci altuia ce ţie nu îţi place este
greu, să iubesti pe aproapele tău ca pe tine însuţi sau şi mai mult, pe
duşmanul tău... e şi mai greu. Lewis arata că nici pe noi nu ne iubim cum am
iubi in relatiile sentimentale pe cineva . Nu ni se cere altceva decăt ca aceasta
dragoste pe care o avem către noi, indulgenta dar exigentă să o aplicăm pentru toţi oamenii. Aşa cum nu
ne place cum suntem şi căutăm să ne schimbăm aşa avem dreptul să privim şi
către ceilalţi semeni ai noştri.
8. Păcatul cel mare....
Aici ma opresc mai mult. Pacatul cel mare, arata
Lewis, este „MANDRIA”
Ea nu ne lasă sa ne apropiem de Dumnezeu. Consider
că acesta este defectul meu si nu mi-am dat seama in ce a constat păcatul decât
după ce am citit ce spune el. Socoteam Vanitatea mai urâtă şi nu sunt
vanitoasă. Mândria este un sentiment nobil în anumite circumstanţe. Cum să nu
fii mândru de copilul care învaţă bine ? Sau de ceva ce ai făcut bine ? Asta mă
deruta. Lewis m-a făcut să înţeleg păcatul Mândriei si ma voi opri la detaliile
analizei sale.
Este vorba de acel sentiment obscur, adânc cuprins
în subconştientul tău că eşti superior.
Eşti gata să sari la contra atac când cineva îţi dă
peste nas, nu te ia în seamă, sau „ o face pe grozavul” în faţa ta. Parcă ar fi
cazul meu J)
Dar şi mai mare este mândria ca păcat când atât îi dispreţuieşti
pe ceilalţi, atât, că nici măcar nu iei în seamă părerea lor. Comentariile nu
te ating, te crezi deasupra acestor oameni care te judecă, nu te înţeleg sau nu
au această calitate. J) Să vezi că şi în această categorie mă mai
regăsesc!
Pare că nu are nici o legătură cu Dumnezeu, dar,
zice Lewis, de aici porneşte o linie ascendentă către alte păcate. Instalarea „mândriei”
corespunde instalării Raului în tine. Mândria generează dorinţa de mai mult, şi
insatisfacţie, duşmănie către Dumnezeu
în ultimă instanţă.... Aici iar mă regăsesc.
Nu îmi place competiţia pentrucă sunt prea leneşă
ca să lupt pentru locul întâi, nu vreau mai mult din acelaş motiv, dar cred ca
merit şi cine poate să îmi dea ceva doar pentrucă merit şi nu pentriucă mă zbat
eu să câştig? Numai Dumnezeu. Si dacă nu îmi dă, mă supăr. J) Aşa sunt eu, recunosc! Recunosc, dar nu mi-am dat seama până acum !
Nu mă regăsesc chiar în toate ipostazele generate
de mândrie descrise de el. Nu sunt lacomă, nu îmi place să fiu lăudată, nu sunt
vanitoasă. Dar dece? In spatele fiecarei situaţii stă o explicaţie care nu-mi
face cinste aşa că nu mai expun cazul meu. Am scris destul... Reproduc ce scrie
Lewis.
Mândria e ca un cancer spiritual, ea distruge
însăşi posibilitatea de a iubi, de a fi mulţumit, ea distruge chir şi judecata sănatoasă.
Nu trebuie să ne închipuim că Mândria este ceva ce
Dumnezeu ne interzice pentrucă şi el este mândru şi se simte călcat în
demnitatea lui, că este ofensat de ea sau că umilinţa pe care ne-o cere este o
linguşire prin care trebuie să ne prezentăm ca un nimic în faţa lui.
Un creştin trebuie să fie un om vesel, deschis,
inteligent, cu interes real pentru ce i se spune, fără invidie şi cu bucurie faţă
de viată. Fără pretenţii peste posibilităţile sale.
Dacă cineva vrea să dobândească umilinţa, cred că
pot să-i spun care este primul pas.(Scrie Lewis) Primul pas este sa-ţi dai
seama că eşti mândru. Este adevărat că este un pas cam mare dar nu poţi face
nimic altceva înainte de a face pasul acesta. Dacă tu nu crezi că eşti înfumurat,
înseamnă că eşti de fapt foarte înfumurat ! J)
Da, eu am recunoscut asta înainte de a citi ultimul
sfat. Problema este cum sa scap de înfumurare ? Antidotul este UMILINTA.
Umilinta, DEX :
1. Sentiment de inferioritate; atitudine provocată
de acest sentiment; supunere. ♦ (În morala creştină) Atitudine umilă, smerită a
omului în faţa divinităţii; smerenie.
(Mai sunt si alte sensuri, dar acestea sunt la
obiect)
Păi am să iau fiecare sens si am să caut să-l
suprapun peste fiecare situatie în care simt păcatul mândriei, ori de câte ori
îl simt....
Nu este greu...
tendinţa de atitudine exista si până acum, dar numai datorită acţiunii Legii
Naturii Umane, a cunoaşterii ce este bine si ce este rău... J)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu